Jąkanie – dysfunkcja mowy

W jakich postaciach występuje jąkanie?

Niepłynność mówienia  może wystąpić jako:

  •   jąkanie się (zacinanie)
  •   jąkanie wczesnodziecięce
  •   rozwojowa niepłynność mówienia(RNM)
  •   giełkot/mowa bezładna
  •   tachylaliabardzo szybkie tempo mówienia
  •   bradylaliabardzo wolne tempo mówienia
  •   zwykła niepłynność mówienia(coraz częściej występuje w świecie szybkiej komunikacji ludzi(komputery, internet, telefony komórkowe, SMS, GG, skype)

Jakie mogą być objawy jąkania się?

  •   Na świecie jąka się ok. 1% dorosłych, i ok. 4% dzieci(z tendencją do wzrostu w obu przypadkach). Jąkanie występuje 4-6 krotnie częściej u płci męskiej niż u żeńskiej.
  •   Jąkający prezentują w mówieniu nie tylko typowe:
    –  bloki kloniczne (pa-pa..pani)
    –  toniczne( p p p p …ani, k…k…k…k…ot)
    –  mieszane : kloniczno-toniczne
    –  ale często współruchy  neuromięśniowe.
  •   U młodzieży i dorosłych „zmorą” jest jąkanie ukryte – patologiczny lęk przed mówieniem, logofobia z powodu przewidywania wystąpienia symptomów jąkania.

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW/NAUCZYCIELI  OSÓB  JĄKAJĄCYCH SIĘ

  •   Dajcie mi więcej czasu na wypowiedź, nie popędzajcie mnie, mówcie do mnie powoli.
  •   Nie czekajcie , aż z jąkania wyrosnę, udajcie się do logopedy, by pokierował terapią.
  •   Nie zwracajcie początkowo uwagi na to jak mówię, tylko co mówię.
  •   Nawiążcie współpracę z nauczycielami w przedszkolu, w szkole, z psychologiem, pedagogiem, logopedą szkolnym.
  •   Pamiętajcie, że odpowiednia atmosfera w domu rodzinnym, ma dla płynności mojej mowy duże znaczenie.
  •    Mówcie do mnie wolno, bez presji czasowej.
  •   Nie wkraczajcie w tok mojej mowy z radami typu: mów wolniej, weź głęboki oddech, uspokój się.
  •   Odwracajcie uwagę od mojej mowy, gdy pojawią się duże trudności, pozwólcie mi skończyć wypowiedź.
  •   Nie okazujcie mi zniecierpliwienia i rozdrażnienia, pozwólcie na stosowanie kilkusekundowych pauz, pomiędzy waszym pytaniem, a moją odpowiedzią.
  •   Bądźcie słuchaczami mojego terapeutycznego czytania tekstów oraz dobrymi rozmówcami w trakcie terapeutycznych dialogów.
  •   Uświadamiajcie dyskretnie moich kolegów o ich współodpowiedzialności za efekty terapii, by nie krytykowali i wyśmiewali się z niepłynności w mojej mowie.
  •   Bądźcie cierpliwi i wspomagajcie proces terapii(indywidualnej, grupowej, turnusowej)
  •   Nie okazuj zniecierpliwienia przy moich zwolnionych odpowiedziach- miło się uśmiechaj.

WSKAZÓWKI DLA ROZMÓWCÓW OSÓB JĄKAJĄCYCH SIĘ

  •   Przyjmuj epizody mojej niepłynności jako coś najbardziej naturalnego.
  •   Utrzymuj ze mną kontakt wzrokowy, pomoże mi to zmniejszyć  patologiczny lęk przed mówieniem (logofobia).
  •   Nie kończ za mnie wyrazów, które stanowią dla mnie problem płynnego wymówienia.
  •   Znajdź dla mnie jak najwięcej czasu na terapeutyczne dialogi, obserwuj  moją mowę w trudnych sytuacjach i przekaż mi słowa wsparcia
  •   Ważne wsparcie osoby jąkającej się.
  •   Wspieraj mnie w realizacji technik płynnego mówienia(przedłużonego mówienia, śpiewnego mówienia, delikatnego startu mowy, metody „Echo”, ćwiczeń oddechowych i emisyjnych)
  •    w zakresie zmniejszenia poziomu mojej logofobii i podwyższania mojej samooceny.

 

Żródło: Mieczysław Chęciek”Jąkanie” Kraków, 2007

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s