Mój trzylatek zaczął się jąkać- co mam zrobić?

-Logopeda: Witam serdecznie, widzę, że jesteście Państwo  z całą rodziną, zapraszam.

-Państwo J: Tak, my jesteśmy rodzicami Zuzi, a to jej dziadkowie.

– Logopeda: A ta śliczna dziewczynka, to chyba  Zuzia !-

–  Ile masz lat?

Zuzia: tsy i ppppół.

Logopeda: aha, wiesz ile masz lat, a czy chodzisz do przedszkola, Zuziu?

Zuzia: nnnie, jesce nnnie, ale ppppójdę,pppppo  wakacjach.

– Logopeda: A czy masz siostrę lub brata?

Zuzia : nnnie

– Logopeda: A z kim bawisz się , gdy rodzice wychodzą do pracy?

– Zuzia: z bbbbabbbcią i dzdzdziadusiem.

Logopeda:  To teraz, też pobaw się proszę z babcią i dziadziusiem, a ja porozmawiam z twoimi rodzicami, dobrze?

– Zuzia: dddobze

———————————————————————————————————-

 

Logopeda: Domyślam się, z jakim problemem Państwo przychodzicie.

Państwo J: Od pewnego czasu Zuzia zaczęła się jąkać, wcześniej mówiła doskonale. Boimy się, że to jej zostanie i całe życie będzie „jąkałą”.

Logopeda: Po pierwsze proszę się uspokoić, bo to może być tylko rozwojowa niepłynność mówienia, która mija, gdy dziecko osiągnie lepszą koordynację ruchów fonacyjnych, artykulacyjnych i oddechu, a po drugie proszę wyrzucić słowo „jąkanie się, jąkała” ze swojego słownika. Dziecko na razie „ potyka się” w mowie, mówi niepłynnie. Oczywiście rozwojowa niepłynność mówienia w niepomyślnych okolicznościach może rozwinąć się w jąkanie wczesnodziecięce, ale nie zawsze tak jest.

PaństwoJ: Ale jesteśmy wszyscy bardzo zaniepokojeni tym, jak teraz Zuzia mówi….

Logopeda: Rozumiem, ale nie możecie dać dziecku odczuć, że mówi niepłynnie, że coś się dzieje z jej mową! Akceptujcie jej sposób mówienia! Dziecko bystre i wrażliwe( a właśnie u takich często występuje  niepłynność mówienia) zorientuje się w sytuacji , odczuje wasz niepokój i zacznie mówić jeszcze gorzej.

Państwo J: To co możemy zrobić? Prosimy o radę.

Logopeda : Dać jej więcej czasu na wypowiedź, nie poganiać nie przyspieszać, spokojnie wysłuchać.

Ponieważ Zuzia jeszcze nie chodzi do przedszkola i nie ma rodzeństwa, przebywając cały czas w towarzystwie osób dorosłych stara „dorównać „ do poziomu ich kompetencji  językowej. To jest dla niej zbyt trudne, jak można „tańczyć, gdy się stawia dopiero pierwsze kroki”.

Trzeba zapewnić jej towarzystwo rówieśników porozumiewających się mową dziecięcą. Zuzia jeszcze może mówić tak  jak  inne cztero-pięciolatki.

Państwo J: Rozumiemy. A czy może nam Pani zaproponować jakieś ćwiczenia, które spowodują, że mowa Zuzi była bardziej płynna?

Logopeda: Tak oczywiście, mogę przekazać  różne ćwiczenia  wykonywane w formie zabawy: oddechowe, relaksacyjne z elementami rytmiki i muzyki, ćwiczenia  fonacyjne , rymowanki słowne itp. Ale bardzo proszę, by wyciągnąć wnioski z dzisiejszej rozmowy i ułatwić Zuzi przejście przez ten trudniejszy w mowie okres . Nie każcie Zuzi powtarzać lub mówić wolniej. Jeśli chcecie jej pomóc, to zwolnijcie swoje własne tempo mowy i słuchajcie tego, co Zuzia chce powiedzieć, a nie w jaki sposób mówi.

Konsekwencją niewłaściwego postępowania rodziny w przypadku rozwojowej niepłynności mowy może być jąkanie, które nasila się , i przechodzi w cięższą formę.

Państwo J: Tego chcielibyśmy uniknąć, dlatego dostosujemy się do pani wskazówek.

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s